Volumetrics dijeta

Volumetrics dijeta
stranica OD

Niskokalorična hrana bogata vodom dovodi do sigurnog gubitka kilograma

Volumetrics dijetu osmislila je nutricionistica Barbara Rolls, a temelji se na unosu namirnica niske energetske gustoće. Konzumirajući voće, povrće, cjelovite žitarice, nemasno meso i ribu, odnosno hranu bogatu vodom i prehrambenim vlaknima uživat ćeš u jelu i obuzdati osjećaj gladi te ćeš gubiti od 0,5 do 1 kg tjedno

Volumetrics dijeta rezultat je rada nutricionistice Barbare Rolls koja promiče kontroliranje gladi unosom namirnica niske energetske gustoće. Osnovna postavka, objašnjena u knjigama ''The Volumetrics weight – control plan'' i ''The Volumetrics eating plan'', je prilično jednostavna: ljudi vole jesti i ako mogu birati između manjeg i obilnijeg obroka, u pravilu će odabrati obrok s više hrane što je razlog zašto mnoge dijete koje u osnovi imaju uskraćivanje hrane, ne uspijevaju.

Umjesto gladovanja, dr. Rolls predlaže unos hrane u kojoj se smije uživati u obilju, a da se istovremeno mršavi. Riječ je o hrani koja je bogata vodom i prehrambenim vlaknima, što istovremeno ostavlja malo mjesta za masti, a time i kalorije. Jedući takvu niskokaloričnu hranu visokog volumena istovremeno se uživa u jelu i obuzdava osjećaj gladi što dovodi do polaganog, ali sigurnog gubitka kilograma od 0,5 do 1 kg tjedno.

Ključne točke dijete

Dijeta se, u osnovi, temelji na energetskoj gustoći namirnica odnosno broju kalorija u određenoj količini hrane. Neke namirnice, poput masti imaju visoku energetsku vrijednost u maloj količini što im daje visoku energetsku gustoću. Suprotnost je voda čija je energetska gustoća jednaka nuli. Cilj Volumetrics dijete je unos hrane bogate vodom i niske energetske gustoće u kojoj se može uživati bez grižnje savjesti.

Jelovnik u sklopu Volumetrics dijete temelji se na voću, povrću (siromašnom škrobom), cjelovitim žitaricama, nemasnom mesu i mesu peradi, ribi, nemasnom mlijeku i fermentiranim mliječnim proizvodima te kombinacijama ovih namirnica u juhama i salatama.

Namirnice visoke energetske gustoće poput ulja, orašastih plodova, sireva, masnog mesa, krekera, čipsa i drugih grickalica, zatim slastica, keksa i čokolade nisu zabranjene, no u njima je poželjno uživati povremeno i u malim količinama. Slično vrijedi i za alkohol i kofeinske napitke.

Tjelesna aktivnost je važna točka dijete, no potrebno je započeti laganom aktivnošću poput hodanja i postupno povećavati intenzitet i trajanje s ciljem svakodnevne tjelovježbe u trajanju 30 do 60 minuta.

Dr. Rolls preporučuje i redovito bilježenje pojedene hrane i tjelesne aktivnosti kako bi našala mjesta za poboljšanje, ali i pratila napredak.

Kako bi pomogla započeti ''novi život'' uz Volumetrics dijetu, dr. Rolls u svojim knjigama donosi mnoštvo recepata i sugestija na temelju unosa 1600 kcal dnevno. No, tu je kalorijsku vrijednost moguće modificiratu uz premisu kreiranja vlastitog programa temeljenog na hrani visokog volumena.

Prednosti

Volumetrics dijeta je dobro istražen i logičan pristup mršavljenju. Pravila su jednostavna i fleksibilna, a prehrana raznolika i uravnotežena. Dijeta obiluje svježim nutritivno vrijednim namirnicama, nije restriktivna i ne zahtijeva prevelika odricanja niti gladovanje.

Kilogrami se gube postupno, u skladu s nutricionističkim preporukama, a ukoliko se usvoje pravila kao dio životnog stila velika je vjerojatnost očuvanja postignute linije.

Nedostaci

U suštini, Volumetrics dijeta je prehrana koju mnogi nutricionisti preporučaju svim osobama koje žele smršavjeti: manje kalorija, manje masti i obilje povrća i voća. Drugim riječima, dijeta ne donosi ništa novo, osobito ako se energetska gustoća promatra kao ništa drugo nego kalorijska vrijednost hrane. Činjenica je da hrana bogata vodom potiče osjećaj sitosti, no on je kratka vijeka budući da voda brzo prolazi kroz želudac. Također, ljudi ne jedu samo zbog gladi. Mnogi se tješe hranom ili jedu iz navike, što znači da nije dovoljno samo držati želudac punim – potrebno je promijeniti i način razmišljanja i ponašanje.

Nedostatak su i jela predložena u knjizi koja su prilično komplicirana, zahtijevaju puno vremena, novaca i truda što može djelovati demotivirajuće. No, samostalno slaganje jelovnika pak lako može dovesti do nepovoljne ravnoteže makronutrijenata u prehrani što uzrokuje nepoželjan gubitak mišićne mase.

Napomena stručnjaka

Koncept energetske gustoće nije bez mana; primjerice bezalkoholna gazirana pića i hrana zaslađena umjetnim zaslađivačima imaju relativno nisku energetsku gustoću no ona nisu dobra za tvoje zdravlje. S druge strane, orašasti plodovi i sjemenke imaju visoku energetsku gustoću i krcate su energijom, ali i vrijednim hranjivim tvarima pa ih je mudro uključiti u prehranu. Stoga, primjeni malo zdravog razuma ukoliko se odlučiš za ovu dijetu.

Primjer jelovnika

Doručak:

  • zobena kaša s niskomasnim mlijekom i ribanim jabukama
  • svježe iscijeđeni sok grejpa

Međuobrok:

  • sezonsko voće po želji

Ručak:

  • pileća juha s povrćem
  • toplo-hladna salata s kuhanom piletinom, integralnom tjesteninom, zelenom salatom, paprikom, preliveno niskomasnim jogurtom

Međuobrok:

  • štapići celera

Večera:

  • fajita od integralnog brašna punjena tofuom i povrćem prelivena umakom od rajčice

U slučaju gladi jedi voće. 

O autoru

Sandra Krstev Barać, mag. nutr. Sandra Krstev Barać, mag. nutr.

Moja čarobna formula zdravlja: umjerenost u svemu

Najzdravija navika: vožnja biciklom

Životna filozofija: pozitivan stav


  • petit_keksi
    22. 08. 2013. u 21:31
    zanimljivo je što nisam ni znala za ovu dijetu a sve sam radila po tome i jela istu hranu :D šteta što nije uspjela.
  • smokvica
    13. 09. 2011. u 12:44
    tnx @bibonz pokusati cu pronaci po diskontima
  • Bibonz
    13. 09. 2011. u 10:41
    Ma to ti nije onaj nas korjenasti celer :-)) mene je isto prije znalo buniti. Misle na onaj listati celer - koji ima samo zeljaste stabljike s listovima - zna se naci u nasim ducanima.