Fitoestrogeni u hrani pobjeđuju miome

Fitoestrogeni u hrani pobjeđuju miome
stranica OD

Soja, plava riba, mahunarke i suho voće dobra su nutritivna terapija kod mioma

Uravnotežena prehrana koja se temelji na većem unosu plave ribe, sirovog voća i povrća te fermentiranih proizvoda od soje pomoći će tvom organizmu u kontroliranju razine estrogena, koji utječe na rast mioma. Također trebaš pripaziti na dovoljan unos željeza, jer pojačano krvarenje kod mioma može uzrokovati nedostatak ovog minerala

Koji simptomi prate miome?

Fibroidi uterusa ili miomi su benigne izrasline koje nastaju na području maternice, a građene su od glatkog mišićnog i vezivnog tkiva.

Smatra se da je njihov rast ovisan o koncentraciji estrogena te stoga do razvoja mioma dolazi u reproduktivnoj dobi žene i to najčešće između 30-e i 50-e godine, dok nakon menopauze oni najčešće sami nestanu.

Miomi se dijele na više vrsta, ovisno o mjestu nastanka. Submukozni miomi nalaze se u unutrašnjosti uterusa, intramuralni nastaju na stijenci, a subserozni s vanjske strane uterusa. Pojedini miomi zbog svoje veličine mogu spadati u više od jedne kategorije, a simptomi su često vezani za lokaciju mioma.

Najčešći simptom je obilnije krvarenje tijekom menstruacije. Također, javlja se zdjelična bol koja prati menstrualno krvarenje, a uglavnom je uzrokuju submukozni miomi koji stimuliraju kontrakcije maternice. Jedan od simptoma je i pritisak ili bol u zdjelici uzrokovana pritiskom većih mioma na mjehur ili crijeva.

Rjeđe može doći do ozbiljnijih komplikacija kao što je neplodnost, gubitak ploda ili drugih komplikacija u trudnoći. Prije i tijekom trudnoće važno je kontrolirati veličinu mioma jer zbog povećane razine estrogena tijekom trudnoće može doći do naglog rasta mioma, što može ugroziti razvoj ploda.

Manje zasićenih masti, više prehrambenih vlakana

Iako nije poznato što uzrokuje nastanak mioma, jasno je da njihov rast i razvoj potiču povišene razine estrogena u organizmu žene. Zbog toga se nutritivna terapija temelji na unosu namirnica koje smanjuju proizvodnju estrogena, odnosno izbjegavanje onih koji je potiču.

Prehrana siromašna zasićenim mastima i bogata prehrambenim vlaknima pokazala se optimalnom za kontroliranje razine hormona i smanjenje određenih faktora rasta, čimbenika koji su u dosadašnjim znanstvenim istraživanjima dovedeni u vezu sa pojačanim rastom mioma.

Crveno meso i alkohol

Epidemiološke studije povezale su sljedeće čimbenike s povećanim rizikom od nastanka mioma:

  • Konzumacija crvenog mesa. Dokazi upućuju na 70 posto veći rizik za nastanak mioma na maternici kod žena koje dnevno konzumiraju više od jednog serviranja (80 g) crvenog mesa. Dodatno, kod žena koje dnevno jedu više od jednog serviranja zelenog povrća zabilježen je 50 posto manji rizik.
  • Povećana tjelesna masa. Kod velikog broja žena koje pate od mioma uterusa prisutna je prekomjerna tjelesna masa, a rizik se povećava proporcionalno sa indeksom tjelesne mase, pri čemu raste od 34 posto kod ispitanica normalne tjelesne mase do 47 posto u žena sa prekomjernom masom.
  • Konzumacija alkohola. Konzumacija jednog ili više piva dnevno povećava rizik od pojave mioma za čak 50 posto u usporedbi sa potpunom apstinencijom od alkohola.

Osim spomenutih čimbenika rizika uputno je slijediti principe pravilne prehrane, koji zagovaraju izbjegavanje brze hrane, zasićenih masti, jednostavnih šećera, proizvoda od bijelog brašna te procesiranih proizvoda.

Uz smanjeni unos crvenog mesa preporučuje se povećati unos plave ribe poput lososa, skuše i tune koja smanjuje upalne procese i potiskuje aktivnost fibroidnih nakupina. Prehrana bogata sirovim voćem i povrćem osigurat će dovoljnu količinu prehrambenih vlakana, ali i enzime koji će pomoći razgradnji fibrina, proteina koji se nalazi u sastavu mioma.

U svakodnevnu prehranu preporučljivo je uključiti barem jedno serviranje mahunarki te fermentirane proizvode od soje kao što su sojino mlijeko, miso, tamari, tofu, tempeh. Soja sadrži izoflavone, biljne supstance koje se zbog slične strukture mogu vezati na estrogenske receptore i blokirati aktivnost spolnih hormona.

Pripazi na razinu željeza

U slučaju pojačanog menstrualnog krvarenja uslijed prisutnosti mioma može doći do nedostatka željeza i posljedično do anemije. Simptomi anemije javljaju se u obliku učestalog umora, slabosti, blijede boje kože ili neobičnih žudnja za hranom. Željezo u sastavu hemoglobina prenosi kisik do svih stanica u tijelu. Kada tkiva nisu opskrbljena dovoljnom količinom kisika ometa se proizvodnja energije iz hrane što se manifestira kao kronični umor.

Kako ne bi došlo do nedostatka ovog minerala, tijekom razdoblja povećanog gubitka krvi preporučuje se posegnuti za namirnicama bogatim željezom. Da bi se smanjio unos crvenog mesa, koje je najbolji izvor željeza, treba uzeti u obzir žumanjak, plavu ribu, mahunarke, meso peradi i suho voće. U slučaju dugotrajnog deficita ili anemije potrebno je razmotriti nadoknadu željeza u obliku dodataka prehrani.

O autoru

Darija Vranešić Bender, dr.sc. Darija Vranešić Bender, dr.sc.

Najzdravija navika: nikad ne preskačem doručak

U slobodno vrijeme: vježbam

Životna filozofija: držim stres pod kontrolom


  • Trenutno nema komentara