Yoga vježbe za jači imunitet

Datum objave:
19. 01. 2010.
Autor:
Snježana Nina Vukas

stranica OD

Yoga pozicije direktno utječu na imunološki sustav i poboljšavaju rad pluća

Vježbajući posebne yoga pozicije možeš osnažiti tijelo, poboljšati pokretljivost zglobova, pojačati imunitet, pospješiti rad sinusa i povećati kapacitet vlastitih pluća otkriva Snježana Nina Vukas, instruktorica yoge, osnivačica i voditeljica Sangha Yoga Studija

Zima je vrijeme je kada se trebamo okrenuti sebi, vrijeme kada nam je potrebno više odmora i više sna. Sve ostalo nas fizički, energetski, a često i mentalno baca iz prirodne ravnoteže.

Posljednji mjesec u godini obično provedemo u dinamičnom i često stresnom stanju koje se sastoji od kupovanja, pospremanja i dekoriranja doma, božićnih domjenaka i ostalih aktivnosti za koje je potrebno posegnuti duboko ne samo u džep nego i u rezerve energije koje čuvamo za zimske dane.

Uz pretjerani unos hrane koja je često puna masnoća, šećera i ostalih štetnih tvari često pijemo i alkohol što zajedno utječe na kvalitetu sna. Sve ovo oslabiti će naš imunološki sustav te, ako se ne razbolimo u blagdansko vrijeme, prehlade, viroze, umor i depresija stići će nas u siječnju. 

Imunološki sustav jedan je najsloženijih sustava, a sastoji se od tonzila, timusa (prsne žljezde), limfnih čvorova, koštane srži te slezene. Snažan imunološki sistem imperativ je dobrom zdravlju. Mnogi faktori djeluju na njegovo slabljenje no najčešći su loša prehrana, toksini iz hrane i okoliša, pretjerano uživanje u alkoholu i cigaretama, manjak fizičke aktivnosti te stres.

Saznaj kako Nevena Rendeli jača imunitet tijekom zime.

Kroničan stres može dovesti do potiskivanja svih imunoloških funkcija te uzrokovati kronične, autoimune te alergijske bolesti.

Simptomi koji te mogu upozoriti na oslabljen imunitet su:

  • kroničan umor
  • depresija
  • nesanica
  • razdražljivost
  • glavobolja
  • slaba koncentracija
  • bolovi u tijelu (napeti mišići, ukočeni zglobovi), ispadanja kose, učestalih prehlada i slično

Zašto yoga?

Da bismo zadržali ili pospješili imunitet te zdravlje organizma važna je zdrava prehrana s dovoljnom dnevnom količinom vitamina i minerala, zatim tjelovježba, dovoljno odmora i sna, ali i mentalno i emotivno zdravlje bez kojega je nemoguće boriti se sa stresnim situacijama modernog življenja.

Drevne jogičke discipline kao što su hatha joga, pranayama, yoga kriye te meditacija mogu ti pomoći na svim poljima. Pa, krenimo od početka.

Asane

Asane su joga pozicije kojima možemo osnažiti tijelo, pospješiti pokretljivost zglobova, povećati dovod kisika u tijelo itd. Dakle, vježbanje joge općenito vodi ka zdravijem tijelu i duhu.

No, pozicije koje direktno utječu na imunološki sustav su pregibi prema natrag, inverzije i rotacije. 

Pregibi prema natrag otvaraju prsni tj. prednji dio tijela te na taj način stimuliraju prsnu žljezdu, jedan od bitnijih organa imunološkog sustava.

Pozicije koje direktno utječu na imunološki sustav su:

  • pozicije poput Ustrasane (deva), Bhujangasane (kobra), Matsyasane (riba), Dhanurasane (luk) stimuliraju prsnu žljezdu koja je zadužena za izlučivanje bijelih krvnih zrnaca koja se bore protiv infekcija
  • inverzije, odnosno pozicije gdje se srce nalazi iznad glave kao što su Adho Mukha Svanasana (pas prema dolje), Sarvangasana (stoj na ramenima), Sirsasana (stoj na glavi) pospješuju rad sinusa, pojačavaju cirkulaciju te izmjenu limfe i rad limfnih čvorova. Limfa prenosi nutriente, vodu i kisik do stanica te odnosi otpad i toksine iz stanica te služi kao obrana organizma
  • rotacije kralježnice poput Ardha matsyandrasane te Parivrtta Utkatasane stimuliraju limfne žljezde te masiraju unutarnje organe što je važno za stimulaciju slezene i drugih vitalnih organa.

Tehnike disanja

Pranayama ili tehnike disanja pospješuje rad pluća i dišnih organa. Već je poznato da vježbe disanja povećavaju kapacitet pluća koji se s godinama smanjuje te tako ojačava dišne organe koji podržavaju zdrav imunološki sustav.

Kapalabati pranayama te Nadi shodana (izmjenično disanje kroz jednu pa drugu nosnicu) mogu umanjiti sluz u sinusima koja je često rezultat preaktivnog djelovanja imunološkog sustava.

Također, vježbe pranayame umiruju um i vrata su ka meditaciji te mogu znatno umanjiti stres.

Yoga vježbe možeš kombinirati i s trbušnim plesom. Pročitaj više...

Tehnika ispiranja nosa

Sutra neti ili tehnika ispiranja nosa otopinom slane vode uz pomoć neti posudice posebno je važna u ovim zimskim danima kao prevencija od gripa i prehlada.

Bakterije i virusi zadržavaju se u sluznici nosa i usnoj šupljini i po nekoliko dana prije nego se aktiviraju.

Isperemo ih na vrijeme smanjit ćemo ili potpuno ukloniti mogućnost zaraze.

U ovo vrijeme pandemije tzv. svinjske gripe o ovome si mogao slušati na Opri, čitati na portalima i u raznim grupnim e-mailovima, no ovo je tehnika koju, kao jednu od tehnika čišćenja, jogiji koriste stoljećima.

Jesi li znao da kiseli kupus osim što jača imunološki sustav, djeluje antiseptički na dišne organe? Pročitaj više...

Meditacija

Meditacija može znatno ublažiti stres, a kao što smo već spomenuli, stres je uzročnik pada imuniteta te može dovesti do mnogih fizičkih i mentalnih bolesti.

Jednostavne meditativne tehnike mogu nam pomoći da na svakodnevnoj bazi naučimo lakše se nositi sa problemima te ubrzanim tempom modernog življenja.

Ponekad je dovoljno sjesti desetak minuta u miru, zatvoriti oči, promotriti dah i sebe iznutra, ili provesti vrijeme u prirodi, sami sa sobom i ljepotom prirode oko sebe. Za mnoge je ovo najefikasniji oblik meditacije.

Kontakt: Gundulićeva 34, info: 091 780 6573, 098 182 2810, email: sanghayoga@sanghayoga.hr

Više info na: www.sanghayoga.hr

O autoru

Snježana Nina Vukas Snježana Nina Vukas

Zdrava navika: vježbanje yoge

Najviše volim jesti: vegeterijanska i makrobiotička kuhinja

U slobodno vrijeme: boravak u prirodi

Misao vodilja: postanimo promjena koju želimo vidjeti