Dijeta s jajima

Dijeta s jajima
stranica OD

Jaja mogu biti meko ili tvrdo kuhana, pečena na teflonu, ali bez kruha

U uskršnje vrijeme djeca i odrasli se najviše vesele pripremanju i ukrašavanju jaja, ali je manje poznato kako je dijeta s jajima često korištena za skidanje suvišnih kilograma koja donosi vrlo brze rezultate

Od velikog broja namirnica u prometu, niti jedna nije izazvala toliko kontroverze kao što je bio slučaj s jajima. Bez obzira radilo se o stručnjacima ili običnim smrtnicima uvijek su postojali samo oni koji jaja vole ili ne vole. Jaja su dugo vremena bila na križu srama kao "opasan" izvor kolesterola i to je jedna od rijetkih namirnica koja je zbog toga imala preporuku za ograničenje "2 komada tjedno''.

Manje je poznato da su jaja bila korištena kao dijeta za skidanje suvišnih kilograma te da su mnoge poznate ličnosti koristile upravo takvu dijetu. Kada se detaljnije analizira, ta je dijeta (sama ili u kombinaciji s grejpom) bila tipična Atkinsova visoko proteinska, malo ugljikohidratna dijeta koja je u prvoj godini korištenja donosila dobre rezultate.

28 jaja tjedno raspoređeno u 3 obroka

Dileme oko toga koliko tzv. vanjski kolesterol doprinosi ukrućivanju krvnih žila još i danas traju, premda je sve više onih znanstvenika koji upiru prstom u metabolizam i oksidaciju kolesterola u tijelu, a sve manje u jaja kao izvor kolesterola.

Nadalje, i dalje se vode diskusije oko toga da li je preporuka za limitiranje kolesterola američkog udruženja za srce i krvne žile (American Heart Association) na 300 mg dnevno bila ispravna ili ne. Slučaj baroness Margaret Thatcher pokazuje da to limitiranje nema svoj smisao.

Prema upravo otkrivenim pisanim materijalima iz davne 1979. godine, kada je ''željezna lady'' izabrana za premijerku Velike Britanije, ona je provodila drastičnu dijetu s jajima i grejpom kako bi pod svjetlom reflektora i očima kamera izgledala atraktivno.

Kako se u dokumentima otkriva, radilo se o ''crush diet'' što bi se u nas moglo prevesti kao drastična dijeta, tj. 28 jaja tjedno raspoređeno u 3 obroka (ukupno 4 jajeta/dnevno) uz dodatak soka od čistog grejpa po želji. Jaja mogu biti meko ili tvrdo kuhana ili pečena na teflonu, ali važno je reći da nema kruha ni drugih dodataka.

Margaret Thatcher

Prema svim teoretičarima o opasnom kolesterolu iz jaja, ova bi se dijeta mogla nazvati ''ubitačnom''. Dnevni unos kolesterola (213x4=852 mg) daleko premašuje preporuke od 300 mg/dnevno.

Svatko bi zločesto prognozirao kako nakon takve dijete Margaret Thatcher neće dugo poživjeti jer će njene žile popucati, ali ona je još uvijek živa i trenutno ima 84 godine. Stanje njenog srca i krvnih žila je besprijekorno unatoč dubokoj starosti. Za 40 dana izgubila je desetak kilograma.

Na inauguraciji popularna Maggie iznenadila je mnoge uzvanike svojim izgledom a ponajviše je iznenadila žene iz iz svijeta umjetnosti koje joj nisu bile previše sklone.

''Željezna lady'' obožavala jaja i whiskey

Njezin doručak se sastojao od 2 jajeta, soka od grejpa i crne kave, ručak od odreska s jajetom i salatom od špinata i večera od jajeta s čajem. Ono što je zanimljivo, Maggie je voljela popiti čašicu Whiskeya jer je držala da je to ''okrepljuje''.

Mnoge stvari ne bi danas bile poznate da njeni najbliži suradnici nisu zavirili u njen crni ''diary'' koji je uvijek nosila sobom uredno vodeći zabilješke.

Da li je moguća dijeta jajima? Obzirom na svoj sastav kao i sadržaj zasićenih masnoća, a ponajviše zbog obilja kolesterola, mnogi misle da to nije moguće, ali zvanično dijeta postoji, a Margaret Thatcher ju je uspješno provela u djelo.

Jaja su sve do nedavno bila demonizirana s prešutnom preporukom da se što više izbjegavaju. Ali ako se uzme u obzir činjenica da danas postoje čak i modificirana jaja s manje kolesterola (180 mg) i dodanim omega-3 masnim kiselinama, onda je takva dijeta apsolutno moguća pa čak i preporučiva.

Bez žutanjka

Moramo dodati i sljedeće; najveći broj od nas konzumira kajganu ili omlet s 2-3 jajeta i u takvom obroku je preporučeni limit već uveliko prekoračen pa rijetko tko od nas ljubitelja jaja ima problema s viškom kolesterola.

Kao što smo spomenuli po svemu sudeći nije važan vanjski kolesterol koji unosimo hranom već unutrašnji tj kolesterol u krvi. Sve ovisi o tome koliko od tog kolesterola jest oksidirani oblik LDL frakcije koji ima tendenciju taloženja u plakove.

Druga navodna opasnost iz jajeta jest mast koje ukupno ima 5 g od čega 1,5 g otpada na zasićene masti koje u pravilu podižu rizik za kardiovaskularne bolesti. Sama ta količina nije opasna ako se jaja ne pripremaju s masnim sirevima u omlet ili ne prže s slaninom, čvarcima ili na svinjskoj masti odnosno maslacu.

No, ono što je ključno kada se radi o drastičnoj dijeti jeste činjenica da je jaje najbolji izvor svih hranjivih tvari u koncentriranom obliku (proteini, vitamini, minerali) tako da ništa drugo nije potrebno u dnevnim obrocima osim vode (soka).

Prednost se daje bjelanjku

U raznim drugim dijetama s jajima može se vidjeti da se prednost daje bjelanjku, a često se žutanjak potpuno izostavlja.

Takva praksa je naravno pogrešna jer to je isto kada bi netko staniol pojeo, a čokoladu bacio jer sve što je vrijedno nalazi se upravo u žutanjku.

Obzirom da za vrijeme dijete tijelo oskudijeva u hranjivim tvarima, žutanjak je kao melem na ranu. To nikako ne znači da treba pretjerivati jer može se napraviti kombinacija od 2 žutanjka i 5 bjelanjaka.

O autoru

Ignac Kulier, dr.sc. Ignac Kulier, dr.sc.

Volim jesti: začinjena jela prema receptima Golog kuhara

Tjelovježba: svakodnevno brzo pješačim 2-3 km

U slobodno vrijeme: mnogo čitam i komuniciram


  • Trenutno nema komentara