Kada žuč ''zaboli''

Kada žuč ''zaboli''
stranica OD

Dvije žlice maslinovog ulja dnevno zaštitit će te od žučnih kamenaca

Iako tek polovica osoba sa žučnim kamencima osjeća simptome - snažu bol, mučninu i povraćanje - kada se oni pojave, nije ih lako podnijeti. Naglim mršavljenjem povećava se rizik od stvaranja žučnih kamenaca i bolnih napadaja, a svježim voćem i povrćem, kuhanim sušenim grahom i graškom te cjelovitim žitaricama sve te tegobe možeš ublažiti

Žuč je sekret jetrenih stanica s nekoliko važnih funkcija u probavi hrane, konkretno masti. Žučne soli raspršuju masnoće iz hrane u manje čestice koje onda postaju dostupne enzimima za razgradnju. Žučne soli, također, pomažu u apsorpciji masnih kiselina, kolesterola i drugih masnoća.

Probava hrane skup je kompleksnih, ali dobro usklađenih procesa koji se međusobno nadopunjuju u postizanju krajnjeg cilja: iskorištenju energije i hranjivih tvari. U konstantnoj međuigri probavnih organa i njihovih sekreta, pomalo, u očima javnosti, zanemarena žuč ima važnu ulogu.

U industrijaliziranim zemljama, što zbog načina života i nepravilne prehrane, što zbog genetskih predispozicija, velika je učestalost stvaranja najčešće bolesti žučnih puteva – žučnih kamenaca. Zanimljivo je da je u nastanku žučnih kamenaca jasno vidljiva uloga prehrane.

Iako tek polovica osoba sa žučnim kamencima osjeća simptome, kada se oni pojave nisu nimalo zanemarivi. Riječ je o snažnoj boli uzrokovanoj pomicanjem kamenca, a nerijetko se javlja osjećaj mučnine i povraćanje. Kamenci u žučnim vodovima mogu dovesti i do raznih komplikacija poput akutne upale žučnog mjehura, pankreatitisa i opstrukcijskog ikterusa.

Prehrana i žučni kamenci

Prehrana ima neospornu ulogu u tvorbi žučnih kamenaca. Danas je poznato da su prekomjerna tjelesna masa i osobito pretilost rizični čimbenici za pojavu žučnih kamenaca. Pri tome nije toliko ključan ukupni kalorijsku unos, koliko energetska neravnoteža potencirana nedovoljnom tjelesnom aktivnošću.

Zanimljivo je da se naglim mršavljenjem povećava rizik od stvaranja žučnih kamenaca, ali i bolnih napadaja, zbog čega je kod osoba koje već pate od žučnih kamenaca potreban iznimni oprez i obavezna pomoć stručnjaka.

Jasno je i sasvim logično da prehrana koja obiluje mastima i kolesterolom (dakle, tipična ''zapadnjačka prehrana'') potiče prekomjerno izlučivanje žuči i samim time povećava stvaranje kamenca. Također, obilje rafiniranih i jednostavnih ugljikohidrata pogoduje nakupljanju suvišnih kilograma te može potencirati tvorbu žučnih kamenaca. Nadalje, niski unos prehrambenih vlakana također povećava rizik jer usporava peristaltiku i pražnjenje crijeva, a time se pospješuje taloženje kolesterola u žučnom mjehuru.

Žuč nije imuna niti na suvišak bjelančevina u prehrani, osobito onih životinjskog porijekla. Naime, unos velikih količina bjelančevina dovodi do većeg gubitka kalcija i mokraćne kiseline što potiče nastanak kamenaca. 

Iz svega navedenog ne čudi podatak da znanstvene studije opetovano pokazuju manji rizik nastanka žučnih kamenaca u vegetarijanca. Vegetarijanci su mršaviji, konzumiraju više vlakana i manje kolesterola, a ti čimbenici imaju zaštitnu ulogu u prevenciji stvaranja žučnih kamenaca.

Pomoć kod žučnih kamenaca

Ukoliko imaš žučne kamence, pravilnom prehranom možeš olakšati svoje stanje. Tako će jelovnik bogat namirnicama koje sadržavaju značajne količine prehrambenih vlakana – svježe voće i povrće, kuhani sušeni grah i grašak, cjelovite žitarice – te siromašan mastima, pomoći kod ove tegobe.

Svakako valja izbjegavati masno meso, pržena i pohana jela, jaja, zrele i masne sireve, agresivne začine (luk, papar, crvena paprika...) te suviše topla ili hladna jela.

Valja imati na umu da pretjerana restrikcija unosa masti (ispod 10 g dnevno), ili potpuno izbacivanje masti iz prehrane također može rezultirati nastankom žučnih kamenaca.

Evo nekoliko savjeta koji će ti pomoći da pripaziš na adekvatan unos masti:

  1. Pij niskomasno mlijeko (do 1% mliječne masti) i konzumiraj mliječne proizvode s niskim udjelom mliječne masti
  2. Crveno meso u svome jelovniku zamjeni bijelim (piletina, puretina) i ribom
  3. Kada pripremaš meso, radije ga kuhaj nego prži
  4. Jaja konzumiraj veoma oprezno
  5. Temelji prehranu na svježoj, sirovoj i neprerađenoj hrani
  6. Uključi bogatstvo voća, povrća i sokova u prehranu
  7. Izbjegavajte rafinirani šećer i slatkiše, te kofein i čokoladu
  8. Izbjegavajte stare mahunarke i jela koja nadimaju
  9. U orašastim plodovima uživaj umjereno
  10. Svakodnevno unesi oko 2 žlice ekstra djevičanskog maslinovog ulja jer ono sadrži tvar koja pomaže smanjenju razine kolesterola u žučnom mjehuru, a samim time štiti i od žučnih kamenaca

O autoru

Sandra Krstev Barać, mag. nutr. Sandra Krstev Barać, mag. nutr.

Moja čarobna formula zdravlja: umjerenost u svemu

Najzdravija navika: vožnja biciklom

Životna filozofija: pozitivan stav