Trbušnjaci nakon carskog reza

Pitanje:
Zašto me boli trbuh nakon trbušnjaka, a prošlo je od carskog reza 4 i pol godine? Što radim krivo?

odgovor:
Trudnoća utječe na promjene u mišićno-koštanom sustavu, a posebice rast gravidnog uterusa (maternice) pomiče sredinu trbušne stijenke prema naprijed i razmiče trbušne mišiće u stranu. Tijekom trudnoće trbušni mišiće oslabe, a posebice nakon carskog reza koji je operativni zahvat većina trudnica ima sporiji oporavak u fizičkom smislu. Poslije carskog reza nužno je odmah započeti s vježbama koje uključuju aktivnost preko vježbi disanja u području trbuha uz aktivnost nogu po čemu se postepeno uvode direktne vježbe jačanja trbušnih mišića.

Carski rez nije razlog pretjeranom razdvajanju trbušnih mišića već tijek trudnoće, položaj djeteta u maternici kao i veličina djeteta pred kraj trudnoće. Neke su žene sklonije većem razmicanju trbušnih mišića zbog genetskog nasljeđa i hormonalnih promjena tijekom trudnoće, a kod takvih žena i oporavak duže traje. Ukoliko je isključena bilo koja druga mogućnost iz općeg zdravstvenog statusa koja bi mogla biti uzrokom boli u trbuhu (npr. neka infekcija itd.), ista se javlja zbog slabosti mišića.

Kako ne navodite koliko ste dugo vježbali od carskog reza, preporučam da prvo provjerite razmak između trbušnih mišića. Legnite na leđa, svijte noge u koljenima i sa jagodicama desne ruke (ako ste dešnjak) pokušajte napipati srednji dio trbuha iznad pupka. Ukoliko primijetite izbočinu na trbuhu kad podignete glavu i gornji dio tijela ili napipate veći razmak od dva prsta između desnog i lijevog trbušnog mišića potrebno je izbjegavati ''trbušnjake'' sa rotacijama. Znači, pokušajte u tom slučaju vježbati pokretima svijanja trupa naprijed ravno, ali ne i bočno (npr. doticanje lakta desne ruke sa lijevim koljenom). Također, kod slabosti trbušnih mišića preveliko je opterećenje ako istovremeno odižete obje noge od poda dok ležite, stoga taj pokret treba izbjegavati.

Postepeno vježbajte, npr. 2-3 puta na tjedan po 8-10 ponavljanja, a potom svaki tjedan povećajte broj ponavljanja, ali ne da vam bol izaziva odbojnost od vježbe ili da zbog toga ne možete učiniti vježbu uopće. Potrebno je izdisati zrak kod izvođenja težeg dijela vježbe. Dok vježbate lagana nelagoda i možda tresenje mišića znak je da radite vježbu i ono će s vremenom kad mišići dovoljno ojačaju prestati.
Pokušajte u aktivnostima dnevnog života uključiti aktivnost trbušnog područja npr. uvucite trbuh kad dižete ili spuštate dijete, kad idete u čučanj i obrnuto, kad ustajete ili se dižete. Ukoliko tegobe ne prestanu molim svakako potražiti mišljenje liječnika i fizioterapeuta te učiniti pregled.
  • cuspa
    01. 02. 2013. u 10:01
    Postovani,
    molim vas da mi kazete sta mi je ciniti..porodila sam se prije 6 mjeseci carskim rezom i od tada mi se stomak nije uopste povukao, izgledam kao da se opet trebam poroditi. Razmak izmedju trbusnih misica mi je oko 10 cm.
  •  Snježana Vojvodić Schuster Snježana Vojvodić Schuster
    10. 01. 2012. u 13:28
    Točna procjena trbušnog područja trebala bi se učiniti kod liječnika uz fizioterapijsku procjenu. Poslije par mjeseci od carskog reza vidljiviji trbuh može biti zbog masnog tkiva i slabosti trbušnog mišića.
  • dea23bj
    05. 01. 2012. u 13:53
    opet ja...
    Možete li mi reći da li je preporučljivo preskakanje vijače,prošlo je 4 mj od carskog reza?
  •  Snježana Vojvodić Schuster Snježana Vojvodić Schuster
    01. 12. 2011. u 11:59
    Poštovana,

    Trbušnjake možete izvoditi na dasci, ali neka to ne bude jedini način njihova korištenja. Pokušajte kombinirati.
  • dea23bj
    01. 12. 2011. u 09:29
    Molim vas odgovor! :)
  • dea23bj
    21. 11. 2011. u 16:26
    Hvala na odgovoru.
    A jel trbušnjake smijem izvoditi na dasci za trbušnjake ili ipak još ne? Kod ginekologa je nakon 6 tjedana od poroda nalaz bio uredan.
  •  Snježana Vojvodić Schuster Snježana Vojvodić Schuster
    16. 11. 2011. u 09:51
    Ukoliko je ginekološka kontrola bila uredna vježbe jačanja trbušnih mišića mogu započeti uz izbjegavanje rotacijskih pokreta trupa u prvih 2-3 tjedna vježbanja. Potrebno je provjeriti razmak (dijastazu) trbušnih mišića kod fizioterapeuta kako bi se isključilo eventualno duže ograničenje rotacija (npr. podizanje gornjeg dijela tijela u lijevo ili desno). Vožnja bicikla se preporuča ukoliko nije pretvrda sjedalica.
  • dea23bj
    15. 11. 2011. u 08:25
    Da li ja smijem počesti sa trbušnjacima s obzirom da je prošlo 2,5 mjeseca od carskog reza? Vožnja bicikla i slično - da ili ne? Hvala
  •  Snježana Vojvodić Schuster Snježana Vojvodić Schuster
    31. 03. 2011. u 12:08
    Izgled trbuha se mijenja poslije poroda što ovisi o tome koliko se redovito vježba, kakva je prehrana (previše slatkog i masnog dovodi do viška kilograma i nakupljanja masnog tkiva na trbuhu) i zdravstveno stanje. Smanjenje je uobičajeno jer se maternica vraća na svoje prvotno mjesto, a kod intenzivnog dojenja masno tkivo se smanjuje . Neki to zovu i prirodnom dijetom. U svakom slučaju, primijetite li neka nepravilna izbočenja po sredini trbuha ili kvrge te izgled trbuha na jednom dijelu poput ''kao da visi'', potrebno je potražiti mišljenje liječnika i ginekologa.
  • marijana51
    28. 03. 2011. u 23:44
    zašto se trbuh nakon mjesec dana nakon carskog smanjio a sad sa tri mjeseca je kao da sam opet trudna?