Dodaci prehrani za zaštitu od sunca

Upotreba krema s visokim zaštitnim faktorom, pokrivanje glave šeširom i izbjegavanje sunca u vrijeme najjačeg zračenja su provjerene metode zaštite kože od jakog i za zdravlje sve opasnijeg sunca. No zaštiti se možemo i iznutra. Riješi kviz i provjeri koji dodaci prehrani mogu biti od velikog značenja u zaštiti kože od oštećenja.

  • 1. Zašto određeni pripravci beta-karotena sadrže i pivski kvasac?

    • 1. Pivski kvasac predstavlja prirodni izvor vitamina B skupine
    • 2. Pivski kvasac povećava apsorpciju beta-karotena u organizmu
    • 3. Pivski kvasac služi kao konzervans
    • 4. Sve navedeno

    Točan odgovor!

    Pogrešan odgovor

    Točan odgovor je 1

    Vitamini B skupine su neophodni za održavanje zdrave kože, kose i noktiju. Oni će, uz proteine kao potporu, pomoći koži da ostane sjajnija i elastičnija. Također, vjeruje se kako određeni vitamini B skupine utječu na fotoosjetljivost kože, koja je jedan od ključnih mehanizama u razvoju melanoma induciranoga UV zrakama. Primjerice, riboflavin (vitamin B2) može djelovati kao okidač za reakcije kojima se koordinira fotoosjetljivost.

  • 2. Koji se karotenoid često nalazi u sastavu dodataka prehrani za zaštitu kože od sunca, a porijeklom je iz rajčice?

    • 1. Alfa-karoten
    • 2. Kriptoksantin
    • 3. Lutein
    • 4. Likopen

    Točan odgovor!

    Pogrešan odgovor

    Točan odgovor je 4

    Likopen, osnovni karotenoid u rajčici, vrlo je djelotvoran „hvatač“ slobodnih radikala, a pokazalo se da ima snažno fotoprotektivno djelovanje, vjerojatno zahvaljujući sposobnosti da filtrira plave zrake te ''hvata'' reaktivne molekule nastale fotooksidacijom.

  • 3. Uzimanje beta-karotena tijekom duljeg razdoblja može u krvi smanjiti razinu kojeg vitamina?

    • 1. Vitamina C
    • 2. Vitamina B2
    • 3. Vitamina E
    • 4. Vitamina K

    Točan odgovor!

    Pogrešan odgovor

    Točan odgovor je 3

    Istraživanje objavljeno 2007. godine u stručnom časopisu European Journal of Clinical Nutrition pokazalo je da karotenoidi (likopen, beta-karoten i lutein) smanjuju apsorpciju vitamina E.

  • 4. Koji karotenoid daje crvenu boju mesu lososa, a posjeduje snažnije antioksidativno djelovanje od beta-karotena?

    • 1. Astaksantin
    • 2. Kriptoksantin
    • 3. Zeaksantin
    • 4. Likopen

    Točan odgovor!

    Pogrešan odgovor

    Točan odgovor je 1

    Antioksidativna aktivnost astaksantina dokazana je brojnim studijama. Spominje se čak i višestruko snažnije djelovanje astaksantina od vitamina E i beta-karotena (do 550 puta snažnije od vitamina E i do 10 puta snažnije od beta-karotena). Smatra se da upravo antioksidativno djelovanje astaksantina ima ključnu ulogu u zaštiti organizma od mnogih štetnih utjecaja kao što su UV fotooksidacija, upale, karcinom, infekcije s Helicobacter pylori i degenerativne bolesti u starijoj dobi.

  • 5. Koja je od navedenih tvrdnji o beta-karotenu točna?

    • 1. Treba ga uzimati najmanje 10 tjedana prije izlaganju suncu kako bi se ispoljio blagotvoran učinak na kožu
    • 2. Dugotrajno uzimanje visokih doza dodatka prehrani beta-karotena povećava rizik od karcinoma pluća pušača
    • 3. Povišen unos beta-karotena povezan je sa smanjenjem rizika od melanoma
    • 4. Sve navedeno

    Točan odgovor!

    Pogrešan odgovor

    Točan odgovor je 4

    Beta-karoten je snažan antioksidans, no pokazalo se kako u prevelikim količinama djeluje prooksidativno što povećava rizik od karcinoma, ali samo u pušača.

  • 6. Kojem od navedenih nutrijenata nije mjesto u dodacima prehrani za zaštitu kože od sunca?

    • 1. Probioticima
    • 2. Omega-3 masnim kiselinama
    • 3. Ekstraktima čaja, crnog vina i kakaoa
    • 4. Ništa od navedenog

    Točan odgovor!

    Pogrešan odgovor

    Točan odgovor je 4

    Osim dobro poznate i dokazane sposobnosti probiotika da pozitivno utječu na sastav intestinalne mikroflore, nekoliko studija predočilo je dokaze da probiotici svoje blagotvorno djelovanje mogu polučiti i na koži. Uočeno je da unos probiotičke bakterije Lactobacillu johnsonii ubrzava oporavak epidermalnih stanica te njihovu funkciju. Omega-3 masne kiseline imaju bitnu ulogu u stvaranju lipidne barijere kože. One, također, vlaže kožu i ublažavaju nadražaje na koži. Nedostatak esencijalnih masnih kiselina se manifestira suhom kožom sklonom iritacijama. Također se pokazalo kako omega-3 masne kiseline kod miševa značajno inhibiraju razvitak karcinoma koža uzrokovanog UV zračenjem. Flavonoidi i biofenoli su molekule snažnog antioksidativnog djelovanja, a dokazano im je zaštitno djelovanje protiv razvitka karcinoma kože uzrokovanog UV zrakama. Antioksidansi iz ove kategorije kojima je dokazano opisano djelovanje nalaze se u crnom i zelenom čaju, kofeinu, kori citrusa, crnom vinu i kakau.

  • 7. Koji vitamin potiče sintezu kolagena kojeg uništava izlaganje suncu?

    • 1. Vitamin C
    • 2. Vitamin D
    • 3. Riboflavin (vitamin B2)
    • 4. Vitamin K

    Točan odgovor!

    Pogrešan odgovor

    Točan odgovor je 1

    Jedno od značajnijih novih dermatoloških otkrića je otkriće sposobnosti vitamina C da se «suprotstavi» negativnim posljedicama izlaganja suncu. Nagomilani slobodni radikali uzrokuju značajnu štetu na tkivima posebice na kolagenu i elastinu, gradivnim komponentama kože, uzrokujući, primjerice, stvaranje bora na koži. Vitamin C, kao moćan antioksidans neutralizira slobodne radikale te tako spriječava oštećenja na koži. Osim prevencije oštećenja, vitamin C igra važnu ulogu i u regeneraciji već oštećene kože kroz poticanje sinteze kolagena.

  • 8. Koji se nutrijent od navedenih smatra proinflamatornim odnosno povezuje se s povećanjem štetnog djelovanja sunca na kožu?

    • 1. Selen
    • 2. Bakar
    • 3. Alfa-lipoična kiselina
    • 4. Omega-6 masne kiseline

    Točan odgovor!

    Pogrešan odgovor

    Točan odgovor je 4

    Omega-6 masne kiseline u organizmu djeluju proinflamatorno i pokazalo se kako mogu pojačavati štetno djelovanje UV zraka. Selen je važan dio enzima koji u ljudskom organizmu djeluje kao najsnažniji tjelesni antioksidans. Selen štiti epidermalne stanice od oštećenja uslijed izlaganja UVB zračenju i polučuje antifotokarcinogene aktivnosti. U suradnji s vitaminom C i mineralom cinkom, bakar pomaže izgradnju elastina, važne strukturne komponente kože. Alfa lipoična kiselina je snažan antioksidans koji štiti kožu od štete uzrokovane slobodnim radikalima. Osim toga, pomaže ostalim vitaminima da učinkovitije obnove stanice kože oštećene okolišnim čimbenicima poput zagađenja ili pušenja. Zbog uspješnog obnavljanja kože alfa lipoična kiselina se često smatra anti-aging agensom.

  • 9. Koji od navedenih karotenoida, osim na zdravlje kože, ostvaruje zaštitno djelovanje i na zdravlje očiju, posebice kao zaštita od sunčevog zračenja?

    • 1. Lutein
    • 2. Zeaksantin
    • 3. Astaksantin
    • 4. Sve navedeno

    Točan odgovor!

    Pogrešan odgovor

    Točan odgovor je 4

    Lutein, zeaksantin i astaksantin su karotenoidi koji su prepoznati kao tvari sa zaštitnim učinkom na oči.

Tvoj rezultat je
0-5 bodova

Sudeći prema tvojim odgovorima, čini se da u potpunosti zanemaruješ dobrobit svoje kože. Pobrini se za zdravlje svoje kože tako da počneš s teorijom i još jednom riješiš kviz.

6-10 bodova

Do sada nisi pokazao(la) pretjerano zanimanje za dodatke prehrani u zaštiti kože od sunca. Ako si ipak shvatio(la) koliko je uz vanjsku zaštitu od sunca bitna i ona unutarnja, riješi još jednom kviz i provjeri znaš li sada više.

10-15 bodova

Tvoje znanje o dodacima prehrani za zaštitu kože od sunca nije loše, ali vidi se da još ima mjesta za napredak. Još jednom riješi kviz kako bi se potkovao(la) znanjem i osigurao(la) maksimalnu zaštitu od štetnog sunčevog zračenja.

16-20 bodova

Čestitamo! Jako dobro poznaješ dodatke prehrani za zaštitu kože od sunca i vjerujemo da si ovo ljeto maksimalno spreman(na) za izlaganje suncu.