Top 12 dodataka prehrani za imunitet

Top 12 dodataka prehrani za imunitet
stranica OD

Vitamin A i beta karoten pomažu u zaštiti sluznice usta, nosa, grla i pluća

Prehlada, gripa, kašalj i grlobolja stanja su koja se mogu uspješno ublažiti, spriječiti ili skratiti pravilnim odabirom dodataka prehrani i ljekovitog bilja. Donosimo ti top listu 12 preparata na kojima će ti tvoj imunološki sustav biti zahvalan

Dugovječnost i vitalnost postale su suvremeni moto kako moderna medicina ide u smjeru produljenja života i prevencije bolesti, a dodaci prehrani čine važan dio te strategije. Važno je imati na umu da se dodaci prehrani ne smiju smatrati zamjenom za uravnoteženu prehranu, već trebaju činiti kvalitetnu nadopunu.

Pažljivim ''osluškivanjem'' našeg tijela sami možemo najbolje pratiti signale koji nastaju zbog neadekvatne prehrane, načina života ili određenih zdravstvenih tegoba. Signali se očituju slabljenjem imuniteta, učestalim infekcijama, anemijom, lošom kvalitetom kose, kože, noktiju, smanjenim apetitom, grčevima mišića, umorom, slabošću, iscrpljenošću, potištenošću, nesanicom, sporim cijeljenjem rana i cijelim nizom drugih simptoma.

Održavanje zdravog i snažnog imunološkog sustava važno je tijekom cijele godine, no posebice tijekom jeseni, zime i ranog proljeća. Dodaci prehrani i biljni pripravci koriste se već dugi niz godina za prevenciju i tretiranje infekcija koje se javljaju u zimsko doba. Prehlada, gripa, kašalj, grlobolja i kongestija stanja su koja se mogu uspješno ublažiti, prevenirati ili skratiti pravilnim odabirom suplemenata, ljekovitog bilja i adekvatnom prehranom.

Antioksidansi

Antioksidansi odnosno vitamini A, C, E, selen i brojne fitokemikalije snižavaju razinu toksičnih tvari u tkivima i krvi te pritom djeluju sinergijski, odnosno međusobno se potpomažu. Antioksidansima ćemo se najbolje opskrbiti kroz adekvatan unos povrća i voća – barem 5 porcija voća i povrća dnevno – no na taj način teško ćemo unijeti veće doze za koje se smatra da imaju terapijski učinak. Stoga se preporučuje uzimanje ovih važnih zaštitnika u obliku dodataka prehrani.

U akutnoj fazi bolesti, doze antioksidansa trebaju biti povišene, a posebno je važan C vitamin. Terapijski učinak postiže se unosom 500 mg do 1 g vitamina C dnevno, a najbolje je njegov unos rasporediti na više dnevnih doza po 200 mg dnevno. Pri tome je njegova iskoristivost najveća ukoliko je u kompleksu s bioflavonoidima, budući da se tako nalazi i u prirodnim prehrambenim izvorima.

"Dajući snagu" staničnim membranama, vitamin A i njegov provitamin beta karoten koji se u tijelu pretvara u aktivni oblik vitamina A, pomaže u zaštiti sluznice usta, nosa, grla i pluća, pa stoga smanjuje podložnost infekcijama.

Gripa i prehlada posebice su opasne za osobe starije dobi te mogu izazvati ozbiljne zdravstvene probleme. Novija istraživanja ukazuju da suplementi vitamina E mogu biti korisna prevencija jer je uočeno da značajno smanjuju opasnost od prehlada i drugih infekcija u osoba starije dobi. Iako se povoljni učinci vitamina E ne odnose isključivo na osobe starije dobi, već vrijede za sve dobne skupine, poboljšanje imunološkog odgovora nije bilo toliko izraženo kod mlađe populacije kao u starijih osoba.

Cink

Cink je esencijalni mineral koji stimulira stvaranje imuno-stanica, a brojni klinički pokusi dokazuju da smanjuje intenzitet i trajanje simptoma gripe i prehlade. Istraživanja koja su proučavala učinak cinka na prehladu rezultirala su otkrićima o utjecaju cinka na umnažanje virusa. Upravo zbog toga, da bi se spriječilo njihovo množenje, vrlo je važno započeti s uzimanjem cinka čim se pojave prvi simptomi respiratorne infekcije.

Echinacea

Ekstrakt echinaceje, dobiven iz biljke Echinacea angustifolia, u obliku dodatka prehrani izrazito je popularan posljednjih nekoliko godina. Ako se primijeni odmah čim se jave prvi simptomi, echinacea djeluje protuupalno, protuinfekcijski i ublažava simptome viroze.

Studije pokazuju da ključni mehanizam koji leži iza učinkovitosti Echinacee podrazumijeva stimulaciju fagocitoze odnosno sposobnost bijelih krvnih stanica da ''progutaju'' i unište potencijalno štetna strana tijela. Nadalje, postoje kvalitetni dokazi da echinacea posjeduje blaga antibiotska, antivirusna i antimikotička svojstva te ometa djelovanje enzima hijaluronidaze koji pospješuje širenje infekcije.

Češnjak

Zbog jedinstvenog sadržaja fitokemikalije alicina, češnjak posjeduje protuvirusno i antibakterijsko djelovanje. Iako se često ne glorificira kao neki egzotičniji sastojci i biljke, obični češnjak ima ozbiljne znanstvene potvrde da uništava bakterije, gljivice, viruse i parazite. Snažno djelovanje češnjaka potvrđeno je i u obrani od respiratornih bolesti, kao što su prehlade, astma, bronhitis, pa čak i tuberkuloza. Ukoliko se svakodnevno krećete među ljudima, uzmite sirovi češnjak kada vam to obaveze dopuštaju, a zaštitnu dozu nadopunite s 1-2 tablete dodataka prehrani bez mirisa.

Ekstrakt zelenog čaja

Posljednjih godina čaj se intenzivno proučava zbog blagotvornog djelovanja na zdravlje, a sve više studija pokazuje da polifenoli, fitokemikalije sadržane u čaju, mogu pomoći u smanjenju rizika od nekih ozbiljnih bolesti, uključujući kardiovaskularne bolestii neke vrste karcinoma. Katehini iz čaja posjeduju niz farmakoloških učinaka; antioksidativno, antimutageno, antikarcinogeno i protuupalno djelovanje.

Najveći broj znanstvenih istraživanja koja nastoje istražiti utjecaj čaja na zdravlje čovjeka u žarištu ima upravo zeleni čaj. Tomu je tako jer zeleni čaj zadržava najviše polifenola, molekula kojima se pripisuju brojna povoljna djelovanja čaja. Polifenol koji se smatra najmoćnijom aktivnom supstancom u zelenom čaju je epigalokatehin-3-galat (EGCG), vrsta katehina. Stoga je na deklaraciji dodatka prehrani uvijek korisno provjeriti sadrži li standardiziranu dozu katehina.

Korijen đumbira

Đumbir je kultiviran još u prethistorijsko doba, a smatra se da potječe iz južne Azije. Naziv mu potječe potječe od sanskrtske riječi ''shringavera'' što znači ''tijelo kao rog''. U sušenom obliku donesen je na područje Mediteranau vrijeme stare Grčke, a bio je jedan od najznačajnijih začina srednjovjekovne Europe. Njegovu popularnost slikovito dočarava činjenica da je u to doba bio redovito posluživan na stolovima, uz sol i papar.

Đumbir se koristi od davnina u tradicionalnoj kineskoj medicini, a uzimao ga je i glasoviti Konfucije– za zdravlje i snagu. Već mu se stoljećima pripisuju i afrodizijačke moći te se spominje u Kamasutri.

Sadrži spojeve zvane gingeroli koji posjeduju protuupalno, analgetsko, antikarcinogeno i antipiretsko djelovanje. Prisutnost tih tvari vjerojatno je ključ povoljnog djelovanja đumbira na prevenciju i olakšavanje simptoma kroničnih upalnih bolesti.

Multivitamini za djecu i odrasle

Iako se multivitaminski pripravci često smatraju tek dobrim marketinškim trikom, postoje dobro postavljena istraživanja koja ukazuju na jasnu korist ovih pripravaka. Štoviše, prijedlog redizajnirane piramide pravilne prehrane uključuje i dnevni multivitaminsko-mineralni nadomjestak kao korisnu prevenciju potencijalnih prehrambenih propusta. Dobar dodatak prehrani koji sadrži sve potrebne nutrijente u adekvatnim dozama korisna je pomoć kod prevencije nedostataka i optimiranja prehrane, a istraživanja su pokazala da najviše koristi kroničnim bolesnicima i osobama starije dobi.

Primjerice, smanjena učestalost infekcija i pospješenje kognitivne funkcije dokazano je studijama provedenim na osobama starije dobi koje su redovito uzimale multivitaminsko-mineralne pripravke. Također, prije nekoliko mjeseci objavljena je studija kojom je na razini kromosoma dokazano da uzimanje multivitamina može produljiti životni vijek.

Djeca koja mogu profitirati dodatkom vitaminsko–mineralnog pripravka su mali izbirljivci koji ne prihvaćaju raznoliku prehranu, zatim djeca s kroničnim bolestima te djeca vegetarijanci. Dodaci željeza preporučuju se i djeci koja imaju visok rizik od anemije. Ipak, prije davanja bilo kakvih dodataka prehrani maloj djeci, uputno je konzultirati se s pedijatrom i nutricionistom.

Ekstrakt brokule

Ekstrakt brokule izvrstan je izvor vitamina C i A, prehrambenih vlakana te dobar izvor folne kiseline i željeza. Sadrži značajne količine kalcija i vrlo je važan izvor antioksidansa, posebno fitokemikalija - sulforafana, beta-karotena, kvercetina, glutationa i luteina. Upravo zbog impresivnog profila antioksidansa brokula se smatra izvanrednim saveznikom za očuvanje snažnog imuniteta.

Epidemiološke studije pokazale su da konzumacija povrća iz reda krstašica (kelj, brokula, kelj pupčar, kupus) može biti osobito učinkovita strategija smanjenja rizika karcinoma. Ova vrsta povrća bogata je biljnim kemikalijama glukozinolatima koji se pretvaraju u izotiocijanate djelovanjem enzima u biljkama i probavnom sustavu čovjeka. Izotiocijanati i glukozinolati molekule su kojima se pripisuju antikarcinogeni učinci.

Med, cvjetni prah, matična mliječ

Med je prava zimska ljekovita delicija i odlična alternativa šećeru kod pripreme slastica. Pri tome za istu količinu šećera treba upola manje meda zbog veće količine fruktoze, a ujedno organizmu osiguravamo brojne ljekovite tvari. Osim što sadrži gotovo sve vitamine i minerale obiluje antioksidansima kojima duguje svoja antimikrobna svojstva.

Med poboljšava rad svih organa, povećava imunitet, a istovremeno djeluje detoksicirajuće izbacujući suvišne i potencijalo štetne tvari. Budući da je lako probavljiv, ne opterećuje probavu.

Otopine propolisa djeluju antivirusno, antibakterijski i lagano anestetski. Matična mliječ ima baktericidna svojstva te djeluje kao prirodni biostimulator. Radovi o ljekovitim svojstvima cvijetnog praha - peluda svjedoče da pelud vrlo dobro djeluje protiv malaksalosti, normalizira rad probavnih organa, popravlja apetit i povećava razinu hemoglobina u krvi.

Beta – glukan

Polisaharidi sastavljeni od molekula D-glukoze kao jedinog monomera često se nazivaju D-glukanima. Škrob, glikogen i celuloza također su po kemijskom obliku glukani, ali su to molekule glukoze vezane 1,4 – vezom i stoga nemaju imunostimulirajuće djelovanje.

Imunostimulirajući glukani su molekule u kojima su molekule glukoze vezane 1,3 – vezom, a poznati su pod nazivom beta-glukani. Takve molekule s dokazanim imunostimulirajućim djelovanjem nalazimo u namirnicama poput zobi, ječma te u određenim vrstama medicinskih gljiva. In vitro istraživanja su pokazala kako unos beta – glukana poboljšava rad imunološkog sustava jačajući obrambene sposobnosti makrofaga, neutrofila i stanica ubojica koje se suočavaju s raznim bakterijama, virusima, gljivicama i parazitima.

Probiotici

U našim crijevima živi oko milijun bakterija. Bakterije koje obitavaju u crijevima grubo možemo podijeliti na one ''dobre'' ili korisne i ''loše'' ili patogene. Korisne bakterije, to jest probiotici, svojim metabolizmom stvaraju nepovoljne uvjete za rast patogenih mikroorganizama, pomažu nam da iz hrane dobijemo sve važne hranjive tvari i energiju, a odgovorne su i za sintezu vitamina K i nekih vitamina B skupine.

Ove dvije skupine bakterija su u stalnoj međuigri, a njihova ravnoteža određuje brojne funkcije u probavnom sustavu i utječe na zdravlje cjelokupnog organizma. Pozitivan učinak probiotika (korisnih bakterija) i prebiotika (hrane za korisne bakterije) na funkciju imunološkog sustava izrazito je dobro dokumentiran kod svih dobnih skupina.

Astragalus

Astragalus (Astragalus membranaceus) je ljekovita biljka koja se u tradicionalnoj kineskoj medicini koristi tisućama godina, često u kombinaciji s drugim biljem u svrhu jačanja obrambenih sposobnosti organizma. Astragalus kao bogat izvor polisaharida (glukana), saponina i antioksidansa posjeduje antibakterijska, protuupalna i antivirusna svojstva te se stoga smatra učinkovitim imunomodulatorom.

O autoru

Darija Vranešić Bender, dr.sc. Darija Vranešić Bender, dr.sc.

Najzdravija navika: nikad ne preskačem doručak

U slobodno vrijeme: vježbam

Životna filozofija: držim stres pod kontrolom


  • Trenutno nema komentara