Kako smiriti nervozna crijeva?

Kako smiriti nervozna crijeva?
stranica OD

Sindrom nervoznih crijeva može se liječiti probioticima i akupunkturom

Poremećaj 'nervoznih crijeva' češće napada žene i osobe koje su pod velikih stresom. Nutricionistica Darija Vranešić Bender preporučuje cjelovite žitarice, mahunarke, probiotike i ulje paprene metvice za ublažavanje neugodnih simptoma, i savjetuje ti da izbjegavaš prevelik unos alkohola i kave

Sindrom iritabilnog crijeva (IBS, irritable bowel syndrome) čest je poremećaj koji se očituje bolovima u trbuhu i promijenjenim ritmom pražnjenja crijeva u trajanju od najmanje tri mjeseca. Zahvaća tanko i debelo crijevo i uzrokuje simptome poput epizoda proljeva i konstipacije.

Zahvaća 10-15 % odraslih osoba, a učestalost je dvostruko veća u žena. Točan uzrok nije poznat, a dosad iskušani načini liječenja su brojni i uključuju dodatke prehrani s vlaknima, probiotike, antidepresive, psihoterapiju, promjene u prehrani, akupunkturu i laksative. Ponekad se iritabilni kolon naziva i trbušnom glavoboljom ili 'nervoznim crijevima'.


Osnovni simptomi

  • razdoblja zatvora i proljeva
  • grčevi u donjem dijelu abdomena, posebno izraženi nakon unosa hrane
  • prekomjerna količina plinova
  • osjećaj nadutosti u donjem dijelu abdomena

Pomaže li prehrana?

Približno 60 % osoba koje pate od sindroma iritabilnog crijeva vjeruju da određena hrana pogoršava njihove simptome, a istraživanja pokazuju da alergija na hranu može biti 'okidač' za simptome sindroma iritabilnog crijeva. Dijete koje isključuju sporne namirnice pokazale su se uspješnima u 12,5 – 67 % osoba.

Identificirani su neki prehrambeni čimbenici koji utječu na razvoj bolesti i pogoršanje simptoma, a to su preosjetljivost na hranu, neravnoteža crijevne mikroflore, pretjeran unos masnoća, preosjetljivost na laktozu, sorbitol i fruktozu, prejedanje, neredovito i prebrzo konzumiranje hrane te prevelik unos alkohola, kave i gaziranih pića.

Ipak, postoje namirnice koje mogu pomoći kod ovoga stanja te se preporučuje konzumiranje voća i povrća, mahunarki, cjelovitih žitarica (odnosno namirnica bogatih prehrambenim vlaknima) i fermentiranih mliječnih proizvoda obogaćenih probiotičkim bakterijama.

Ujedno se preporučuje izbjegavanje određenih namirnica poput onih sa visokim udjelom masnoća i kofeina, što također može imati blagotvono djelovanje.

Nova analiza koja je obuhvatila 38 studija provedenih tijekom 25 godina utvrdila je da ulje paprene metvice, topljiva prehrambena vlakna i lijekovi protiv grčeva mogu pomoći osobama koje pate od sindroma iritabilnog crijeva.

Pritom sva vlakna nisu jednako djelotvorna, a korisna su topljiva (npr. psyllium), posebno kod rješavanja konstipacije dok netopljiva prehrambena vlakna (npr. mekinje) ne ublažavaju simptome.

Perfekcionisti ugroženiji

Prije dvije godine u časopisu "Gut" objavljena je studija koja možda može objasniti zašto se kod nekih osoba nakon bakterijske infekcije crijeva razvije sindrom iritabilnog crijeva, a u nekih ne.

Osobe pogođene ovim sindromom najčešće imaju visoka očekivanja od sebe i drugih i smatraju da sve što naprave mora biti savršeno.

Osobe koje su dobrovoljno sudjelovale u istraživanju i kod kojih je dijagnosticiran IBS, liječnicima su se žalile na visok stupanj stresa, tjeskobe i psihosomatske simptome, za razliku od onih kod kojih se ovo stanje nije razvilo.

Oboljelima se često savjetuje i kognitivno-bihevioralna terapija koja može postići značajne rezultate, no to ipak ne znači da je kod IBS-a problem u potpunosti psihološke prirode.

O autoru

Darija Vranešić Bender, dr.sc. Darija Vranešić Bender, dr.sc.

Najzdravija navika: nikad ne preskačem doručak

U slobodno vrijeme: vježbam

Životna filozofija: držim stres pod kontrolom