Savjeti za uklanjanje mamurluka

Savjeti za uklanjanje mamurluka

Foto: Thinkstock


stranica OD

Stručnjaci poručuju da se u slučaju alkohola, klin klinom ipak ne izbija

Za izbjegavanje mamurluka radije pij votku nego whiskey, uzmi vitamine B kompleksa, jedi masniju hranu, a prije i poslije slavlja pij puno vode, savjetuje ti nutricionistica dr. sc. Darija Vranešić Bender te preporučuje da, ako se stvarno osjećaš loše jutro nakon slavlja, pojedeš tanjur juhe od rajčice

Glavobolja, vrtoglavica, slabost, mučnina, povraćanje…ili kraće: "jutro poslije". Naravno, misli se na jutro nakon slavlja na kojem si popio više nego što tvoj organizam smatra pristojnim. Ukratko, mamurluk je kazna za pretjerivanje u alkoholu. Stanje poznato od davnina, a lijeka mu nema. Ako želiš saznati više o mamurluku i kako ga ukloniti riješi kviz 'Kako ublažiti mamurluk?'

Tradicionalni i pučki recepti za uklanjanje mamurluka su brojni i mnogima dobro poznati. U našim krajevima najčešće se spominju rasol ili salamura od kiselog kupusa, juha od rajčice, voda, nazaslađena kava s limunom, jogurt ili domaća pileća juha. Prošle je godine časopis National Geographic objavio članak o najčudnijim načinima liječenja mamurluka u različitim dijelovima svijeta.

Tradicionalni recepti

U Njemačkoj je to kisela ili marinirana haringa, koju Nijemci zovu Rollmops. Zalogaji su napravljeni od tankih fileta haringe omotanih oko komada luka ili kiselog krastavca, i dobrodošao su dio onoga što Nijemci zovu katerfrühstück, ili mamurnog doručka.

Kravlji želudac - tripice ili fileki - namirnica je koju Rumunji koriste kao lijek protiv alkoholnih tegoba. Također ga se smatra lijekom i u Meksiku i Turskoj, a i u drugim zemljama. No u Rumunjskoj spravljen je tako da se iznutrica skuha u jako masnoj vodi sa korjenastim povrćem, češnjakom, octom i vrhnjem.

Poljski lijek protiv mamurluka temelji se na kiselom. Neki kažu da kiselo mlijeko (koje nije pasterizirano te je ostavljeno na sobnoj temperaturi na dan ili dva) čini čuda, dok drugi tvrde da je potrebno nešto mnogo kiselije, poput naljeva od kiselih krastavaca ili octa.

Zapisi iz poznate srednjovjekovne medicinske škole iz Salerna svjedoče o sasvim drugačijoj doktrini tadašnjih stručnjaka. Oni su poučavali prema sljedećoj izreci: "Ako te uvečer vino svlada, popij još malo ujutro kako bi se izliječio".

Mamurluk je apstinencijska kriza

Danas imamo i znanstveno objašnjenje ove drevne teze. Naime, mamurluk zapravo predstavlja blagi oblik sindroma odvikavanja. Prekomjernom konzumacijom alkohola na proslavi ili sličnoj prigodi naviknemo tijelo na visoku koncentraciju alkohola i srodnih narkotičkih kemikalija, ali se one "jutro nakon" putem metaboličkih procesa otklanjaju iz organizma. Preosjetljivost na zvuk ili svjetlo tjelesna je manifestacija nadraženog živčanog sustava.

Jutarnje piće tek odgađa istinski oporavak tijela od intoksikacije izazvane prekomjernim unosom alkohola. Stoga današnji stručnjaci poručuju da se u slučaju alkohola klin klinom ne izbija, a i još su naše bake govorile: "Tko vino večera, vodu doručkuje".

Mnogima vrlo dobro poznati simptomi mamurluka zapravo su rezultat dehidracije i intoksikacije organizma usljed prekomjernog konzumiranja alkohola. Jedini potpuno siguran način da se izbjegnu simptomi mamurluka je konzumiranje umjerenih količina alkohola. Ipak, znajući da će u ovo blagdansko doba rijetki primjeniti ovu sigurnu metodu, ne preostaje drugo nego ponuditi nekoliko savjeta uz pomoć kojih se simptomi možda mogu malo ublažiti, i lakše podnijeti.

Kako pametno piti

  • Pazi koliko piješ. Količina unesenog alkohola određuje kako ćeš se osjećati slijedećeg jutra. Mamurluk će biti slabijeg intenziteta ukoliko se konzumiraju manje količine alkohola kroz dulji period i ako se pritom konzumiraju umjerene količine hrane.
  • Pazi što piješ. Neka alkoholna pića uzrokuju izraženije mamurluke. Primjerice, pića koja sadrže višu količinu metanola uz etanol, poput konjaka, whiskeyja i crnog vina, uzrokovat će jači mamurluk nego pića poput gina i votke, koja ne sadrže metanol.
  • Vino, pjenušac i burbon imaju visoku koncentraciju aromatskih spojeva i stoga češće uzrokuju glavobolju, dok votka ima nižu koncentraciju istih spojeva.
  • Prije konzumiranja alkohola, pojedi nešto i popij 2-3 čaše vode. Hrana, pogotovo masnija (žlica maslinovog ulja trik je koji se koristi u zemljama Mediterana), smanjit će apsorpciju alkohola, a voda dehidraciju.
  • Pijte mnogo obične vode, prije i poslije slavlja. Nekoliko čaša vode prije spavanja može napraviti čudo i spasiti te od mamurluka.
  • Uzmi si vremena za odmor. Vrijeme jedino i sigurno liječi mamurluk, a obično potpuno prolazi nakon 24 sata. Mamurluk se ne može "istjerati" trčanjem, znojenjem ili tjelovježbom. Međutim, svjež zrak i šetnja dobro su došli.
  • Pij voćne sokove! Hrana i pića bogati voćnim šećerom fruktozom pokazali su se učinkovitima kod mamurluka.
  • Jedi suhu i neutralnu hranu, poput krekera i prepečenca, ako osjećaš mučninu. Ovakva hrana održava razinu šećera u krvi stalnom i daje osjećaj sitosti.
  • Osiguraj adekvatan unos vitamina B skupine prije i nakon prekomjernog konzumiranja alkohola. Vitamini B kompleksa esencijalni su u procesu razgradnje alkohola u organizmu. Važni predstavnici vitamina B kompleksa u ovom će slučaju biti vitamini B1, B2 i B6.
  • Popij kavu ili uzmite kofein putem drugih izvora. Iako utjecaj kofeina na mamurluk nije znanstveno dokazan, tradicionalno se primjenjuje već stoljećima.

I na poslijetku, pusti vrijeme da "izliječi" rane. Jedini, stopostotno dokazani lijek protiv mamurluka su 24 sata.

Skrivene kalorije

Istina je da se umjereno konzumiranje alkohola smatra povoljnim za zdravlje, ali što znači umjereno?

Jedno do dva pića na dan za žene, a dva do tri za muškarce. Jedno piće znači ili 360 mL piva ili 1,5 dL vina ili 30 mL žestokog alkoholnog pića

Alkohol je skriveni izvor kalorija, a 1 g alkohola daje 7 kcal. Iako se kalorije rijetko zbrajaju tijekom blagdana, a posebice se ne broje alkoholne kalorije, evo nekoliko korisnih brojki:

  • Pina colada 120 mL 252 kcal
  • Margarita 150 mL 170 kcal
  • Pivo 360 mL 150-198 kcal
  • Martini 75 mL 160 kcal
  • Bloody Mary 150 mL 118 kcal
  • Crno vino 150 mL 106 kcal
  • Bijelo vino 150 mL 100 kcal
  • Lagano pivo 360 mL 95-136 kcal
  • Pjenušac 120 mL 85 kcal

Jelovnik za dan poslije

Budući da je u ovom slučaju dan poslije obično 1. siječnja, predlažemo neke tradicionalne delicije koje se pripremaju na taj dan.

Nakon buđenja:

  • Popij čašu-dvije izvorske vode
  • Skuhaj jaku crnu kavu u koju možeš dodati malo limunovog soka (stari narodni lijek)

Ako se stvarno osjećaš loše:

  • Pojedi tanjur juhe od rajčice

Ako možeš pomisliti na "pravi" doručak:

  • Pojedi 2 kriške integralnog kruha sa šunkom i mladim sirom i jedan jogurt
  • Popij čašu soka od jabuke

Odmori malo do ručka.

Ručak:

  • Bistra mesna juha s domaćom tjesteninom
  • Nezaobilazna novogodišnja sarma s ekstra kiselim kupusom
  • Krumpir-pire
  • Čaša mineralne vode

Nakon ručka preporučuje se popodnevno spavanje.

Popodnevni međuobrok:

Sad si već vjerojatno dovoljno "u formi" da posegneš za nekoliko suhih domaćih kolača, a uz njih popij čaj od mente s žličicom meda i iscijeđenim limunom

Večera:

  • Tikvice, patlidžani, šampinjoni pripremljeni na grill-tavi začinjeni s ekstra djevičanskim maslinovim uljem (1 žlica)
  • 50 g kravljeg sira s 2 žlice vrhnja, sjemenkama lana i malo crvene paprike
  • 1 integralno pecivo sa sjemenkama
  • Biljni čaj

Ako nakon večere ideš na "reprizu" dočeka budi malo pametniji, jer vjerojatno ne želiš reprizu "jutra poslije".

O autoru

Darija Vranešić Bender, dr.sc. Darija Vranešić Bender, dr.sc.

Najzdravija navika: nikad ne preskačem doručak

U slobodno vrijeme: vježbam

Životna filozofija: držim stres pod kontrolom


  • Trenutno nema komentara